donderdag 20 december 2012

Agressie in hulp- en dienstverlening : van impact op medewerkers naar een gedragen beleid / Mariet Ghaye en Rita Daneels


Titel: Agressie in hulp- en dienstverlening : van impact op medewerkers naar een gedragen beleid / Mariet Ghaye en Rita Daneels
Auteur: Mariet Ghaye, Mariet en Rita Daneels
Jaar: 1e dr 2012
Klik hier voor boek in HvA-catalogus

Beschrijving
Dit boek wil leidinggevenden in de zorg- en dienstverlening handvatten bieden om adequaat om te gaan met agressie. Het boek richt zich ook tot de collega's en de hulpverlener zelf. Aan de hand van praktijkvoorbeelden lezen we over de realiteit van agressie en de impact ervan. Een eerste stap is het vastleggen van grenzen van wat 'normaal' te noemen is binnen de organisatie. Het tweede hoofdstuk vormt de kern van het boek: herstel van en nazorg bij agressie-incidenten. De auteurs geven correcte, niet-moraliserende antwoorden op vragen over reactiefases en de te verwachten steun van leidinggevenden. Voor de verwerking hanteren ze het driegesprekkenmodel, waarbij het eerste gesprek plaatsvindt binnen de 24 uur na het incident, een tweede gesprek enkele weken erna en een derde gesprek ongeveer drie maanden later. Het derde hoofdstuk gaat over het concreet aanpakken van agressie, het alert oppikken van signalen en het reageren op grensoverschrijdend gedrag. Het boek besluit met een oproep tot beleidsmatige aanpak van agressie. Degelijke publicatie, met de kwaliteit van een bruikbaar werkboek. Kleurendruk met kleine, soms schreefloze letter. Verlucht met figuren, tabellen en kaders. Met literatuurlijst. Klik hier voor meer informatie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten